Anton Arensky (1861-1906) föddes i Novgorod men hans familj flyttade till St Petersburg medan han fortfarande var relativt ung. Hans första pianolektioner var från hans mamma. Han gick startade på St Petersburgs konservatorium 1879 och tog tre år senare examen med hög utmärkelse. Bland hans huvudlärare var Rimsky-Korsakov. Därefter undervisade han vid Moskvas konservatorium där han blev vän med och påverkades av Tchaikovsky och Sergei Taneyev.
Pianotrio nr 1 i d-moll, op. 32 ägnades åt minnet av den legendariska ryska cellisten Karl Davidoff, chef för St. Petersburg-konservatoriet under Arenskys tid där som student.
Öppningen, Allegro moderato, är en stor sats byggd kring tre teman och öppnar med ett mycket dramatiskt ämne, tydligt influerat av Tchaikovsky, med trioler i pianot till en sjungande melodi i fiolen, som omedelbart fängslar lyssnaren. Det andra ämnet, presenteras först av cellon, har den tysta, men ändå effektiva elegansen i en enkel sång och ett hoppfullt humör. I andra satsen, Scherzo-Allegro molto, ges strängarna ett glest, men talande, tema som spelas mot en flott och rörlig stämma i pianot. Den kontrasterande trion har en suverän vals, slavisk i naturen, och en av många som denna kompositör skrev. Det blev känt som ett typiskt exempel på “The Arensky Waltz.” Den tredje satsen, Elegia – Adagio når lyriska höjder. Den härliga sorgliga öppningsmelodin kommer från den dämpade cello, till den dämpade fiolen och sedan till pianot och tillbaka igen. Det är en personlig och intim dialog mellan instrumenten, som framkallar kompositörens vänskap med Davidoff. Den explosiva och dramatiska finalen, Allegro non troppo, använder strålande teman från föregående Elegia såväl som de från första satsen.
Detta är utan tvekan ett mästerverk.
Obs! denna konsert kommer finnas tillgänglig på Old Ox Play för alla medlemmar till och med 31 dec -2021