Press

Vår framgångshistoria 2006 – 2021 i korthet.

Festival och konsertverksamhet

  • 54 festivaler
  • 340 offentliga konserter
  • Turnerande verksamhet på 20 orter
  • Flera samarbeten med kommunala musikskolor och gymnasier

Master Classes – Högskolekurser

  • Över 100 professorer, artister, solister och dirigenter
  • Över 6 500 studenter från 50 länder har medverkat i Sverige
  • Över 20 000 Högskolepoäng producerade = ca 350 helårsplatser
  • Genomsnittsålder/ student: 23,7 år
  • 59 % kvinnor och 41 % män

Några artistiska höjdpunkter
På våra konserter har några av världens mest ansedda musiker, artister och legender medverkat: Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste

Festivalorter
Mariestad, Vänersborg, Trollhättan, Stockholm, Uddevalla, Stenungssund, Alingsås, Kungälv, Ale, Mellerud, Lysekil, Skara, Skövde, Göteborg.
På dessa orter har vi i 16 år skapat 54 festivaler och hundratals konserter och Master Classes.

Pressbilder

Pressmaterial

Presskontakt

Ola Larsson
General Manager – Kammarmusikens Vänner

+46 (0)706 54 12 50
ola@k-v.se

Platsen är alltid en del av upplevelsen.
Därför kan de stora känslorna inte rymmas enbart i konsertsalar.
De kräver ett helt land.

 

Bekännelser från en musikälskare
Ola Larsson/ General Manager / Kammarmusikens Vänner

Den klassiska musiken är för mig ett grundämne och något som format mig som människa.
De personliga, starka och djupa upplevelserna den klassiska musiken ger mig är något som jag omöjligt kan ersätta med annat.

Det är samtidigt omvälvande och starkt kontemplativa upplevelser som jag omöjligt kan förhålla mig likgiltig till.
Jag ser som mitt absoluta kall att på ett eller annat sätt hjälpa andra människor till att känna något i närheten av det jag har förmånen att göra.
Jag är fullständigt övertygad om att om en människa får tillgång till dessa upplevelser så kommer hen att, om inte bli en bättre människa, så iaf en betydligt merfasetterad sådan.
På ett sett är det bara en typ av bildning, eller resurs om man så vill, som jag ser som mitt uppdrag att hjälpa andra till.

För mig att tex lyssna på Bachs Matteuspassion i en trång kyrka, eller svettig kammarmusik av Brahms, eller den överlägsne Mozarts pianokonserter är något som varje gång utmanar min personlighet.

Ganska ofta i mitt arbete med Old Ox möter jag människor som faktiskt fått uppleva något av detta.
När jag kan se det i deras ögonvrå och där orden tar slut så är all mödan belönad för mig.