Vad vi gjort och gör

Vad vi gjort och gör

Våra festivaler är födda ur kärleken till den klassiska musiken. Med en ambition att sprida den bästa musiken, den vi tycker om. Hos oss på Old Ox Kammarmusik möter artister från hela världen vår publik under Old Ox konserter och festivaler, både IRL och digitalt.

Världsberömda musiker på våra scener genom åren, ofta i kombination med Master Classes: Tex: Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste för att nämna några.

Sedan starten 2006 har de två grundarna Ola Larsson – General Manager och Per Nyström – Artistic Advisor med Old Ox Kammarmusik producerat:
• 51 internationella festivaler
• som lockat över 120 000 besökare
• som involverat 6 500 artister och musiker från över 50 länder.

Ett omfattande årligt program presenteras med olika koncept:
Old Ox – Kammarorkester
Old Ox – Stockholm Kammarmusikfestival
Old Ox – Master Classes
Old Ox – Pianotrio
Old Ox – Kammarmusikkonsert

 

Vårt Credo

Vi tror att kammarmusiken har en kraft som kan betvinga gränser och förena människor från olika kulturer.
Vi tror att musiken har förmågan att skymma olikheter och förena oss i lyssnandet.
Vi tror att vi blir till i musiken.

Om någon tycker att vi är besatta så tar vi det med jämnmod.
För i så fall är det något vi delar med alla de världsartister som framträder vid våra konserter.
Liksom alla de tusentals besökare som finner vägen till personliga möten och upplevelser genom Old Ox-festivalerna.

Kulturen är ett kraftfält för aktivitet och vila, tillväxt och fördjupning.
Framtiden är otänkbar utan en kultur som lyfter och berikar mänskligheten.

 

Bekännelser från en musikälskare


Ola Larsson/ General Manager / Old Ox Kammarmusik

Den klassiska musiken är för mig ett grundämne och något som format mig som människa.
De personliga, starka och djupa upplevelserna den klassiska musiken ger mig är något som jag omöjligt kan ersätta med annat.

Det är samtidigt omvälvande och starkt kontemplativa upplevelser som jag omöjligt kan förhålla mig likgiltig till.
Jag ser som mitt absoluta kall att på ett eller annat sätt hjälpa andra människor till att känna något i närheten av det jag har förmånen att göra.
Jag är fullständigt övertygad om att om en människa får tillgång till dessa upplevelser så kommer hen att, om inte bli en bättre människa, så iaf en betydligt merfasetterad sådan.
På ett sett är det bara en typ av bildning, eller resurs om man så vill, som jag ser som mitt uppdrag att hjälpa andra till.

För mig att tex lyssna på Bachs Matteuspassion i en trång kyrka, eller svettig kammarmusik av Brahms, eller den överlägsne Mozarts pianokonserter är något som varje gång utmanar min personlighet.

Ganska ofta i mitt arbete med Old Ox möter jag människor som faktiskt fått uppleva något av detta.
När jag kan se det i deras ögonvrå och där orden tar slut så är all mödan belönad för mig.